Boendestörningssituationer

Övriga husinvånare ska beaktas för att boendetrivseln ska kunna garanteras. Det lönar sig att meddela boenden som orsakat störningen om störningen och vid behov meddela AUS om återkommande störning.

Boendestörningar

Höghusinvånare ska ta husets övriga invånare i beaktande och följa ordningsreglerna. Invånaren har alltid ansvar för att hens gäster också följer ordningsreglerna.

Normala levnadsljud hör till vardagen i ett höghus. Ljud från lekande barn, vanliga ljud från att man rör sig och sporadiska renoveringsljud är ljud som hör till det normala livet. Du kan även höra ljud från WC- och duschbesök nattetid.

Störande ljud är däremot till exempel att spela musik på hög volym dag som natt, oväsen och ljud från gräl, nattliga fester och hundars ständiga skall.

Ett liv som stör andra invånare inne i bostaden och i husets allmänna utrymmen och på gården är inte tillåtet oberoende av om det är dag eller natt.

I ordningsreglerna har  vi skrivit in en tid för nattro som alla invånare borde följa. Nattetid ska alltid undvikas att förorsaka hårda ljud. 

Då boendestörningarnas allvar bedöms är det av betydelse hur återkommande störningarna är och under vilken tid på dygnet som de sker.  

Vad kan du göra om grannen stör din boendefrid? 

  • Prata med grannen som orsakar störningen. Ibland förstår inte en annan invånare att hens boende eller beteende stör andra. 
  • Det lönar sig ändå inte att gå och ringa på hos grannen i en akut grälsituation eller situation som verkar aggressiv. Om du alltså hör ljud i huset som anspelar på våld eller du misstänker att en invånares liv är i fara ska du ringa nödnumret 112. 

Vad händer efter störningsanmälan?

Vi kontaktar invånaren som orsakat störningen och ingriper vid behov enligt de möjligheter som lagen om hyra av bostadslägenhet ger genom att ge en anmärkning eller varning. Som hyresvärd kan vi ändå inte berätta för andra invånare vilka åtgärder vi vidtagit för störningen. 

Om den som orsakat störningen redan fått en varning kan fortsatta störningar leda till vräkning,  

Om störningen fortsätter efter att du lämnat in en skriftlig störningsanmälan ska du göra en ny skritflig anmälan.  

Övriga ordningsstörningar och egendomsbrott

Meddela alltid polisen om alla allvarliga ordningsstörningar såsom våld eller våldshot. Invånaren ska själv meddela polisen om brott som riktas mot privat egendom eller vandalism. 

Som hyresvärd gör AUS en brottsanmälan till polisen om brott och vandalism som riktas mot fastigheten men oftast behöver vi först en vandalismanmälan av invånarna. 

Grannskapsmedling


Om det är gräl eller missförstånd mellan grannarna erbjuder Naapuruussovittelukeskus gratis medlingstjänster för situationerna. Syftet med medlingstjänsten är att hjälpa grannarna att hitta en gemensam och hållbar lösning som förbättrar grannsämjan och boendetrivseln och tryggheten. Vem som helst av invånarna kan ta direkt kontakt med Grannskapsmedlingen.

Ordningsregler

Bekanta dig med ordningsreglerna för AUS bostäder , som alla hyresgäster ska följa under boendet.

Dörröppningstjänst Felmeddelande
Bostads­ansökan
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.