Asukasopas
Asumisen ABC
Asukasoppaamme on remontissa ja pian luettavissa entistä ehompana. Sillä välin löydät sivuiltamme kattavasti ohjeita asumiseen. Tarvittaessa ota yhteyttä palvelutoimistoon.

Asukkaan palvelut
Asukkaana sinulla on mahdollisuus varata AYY:ltä autopaikkoja, sauna- ja pyykkivuoroja sekä varastokoppeja. Netti kuuluu kaikille.
AYY:n asuinkiinteistöissä on varastokoppeja saatavilla asukkaiden käyttöön. Kohteen mukaan varastokopit ovat joko asuntokohtaisia tai ei-asuntokohtaisia. Varastokopit ovat asukkaille maksuttomia. Asuntokohtaisissa kellarivarastoissa saa asukas ottaa käyttöön vain oman asunnon numeroa vastaavan kopin – muut varastokomerot varataan AYY:n kautta. Ei-asuntokohtaisissa kohteissa koppia ei saa ottaa käyttöönsä ilman allekirjoitettua varaussopimusta, tai koppi tyhjennetään. Ei-asuntokohtaisista varastokopeista tulee aina tehdä erillinen varaussopimus, sopimus tehdään AYY:n toimistolla, jonka yhteydessä annetaan avain varastokoppiin.
Ei-asuntokohtaiset varastokomerot löytyvät seuraavissa kohteissa:
- Arkadiankatu
- Haarniskatie
- Kääpiöidenpolku
- Kaj Franckin katu
- Rummunlyöjänkatu 1
- Rummunlyöjänkatu 3
- Otaranta 8
- Jämeräntaival 1,3,5,6,7
AYY tarjoaa riippulukon käyttöön varattuun varastokoppiin. Lukko on noudettavissa AYY:n toimistolta aukioloaikojen puitteissa.
AYY:llä on oikeus poistaa varastotilojen käytäville jätetyt tavarat, sekä tyhjentää merkitsemättömät säilytystilat. Mikäli AYY joutuu tyhjentämään varastokopin, tulee tästä aiheutuneet kustannukset asukkaan maksettavaksi.
Huom.! Kun asukas muuttaa pois, on tärkeää, että varasto tyhjennetään, lukitaan ja pelkkä lukon avain palautetaan AYY:n palvelutoimistolle. Lukkoa ei tule palauttaa muuton yhteydessä vaan jättää se varaston oveen lukittuna.
Mikäli omassa varastokopissa on toisen henkilön tavaroita, tulee tästä tehdä vikailmoitus huoltoyhtiölle. Varastokoppeja voi tiedustella sähköpostitse housing@ayy.fi
Asuntojen vuokraan kuuluu Internet-yhteys, joka on käytettävissä ilman erityisiä toimenpiteitä asukkailta. Ethernet-verkkokaapeli (RJ45-liitännällä) laitetaan seinään ja yhdistetään koneeseen.
Kaikkiin Internetiin ja televisioon liittyviin kysymyksiin vastaa Trinet. Voit lähettää viestin Trinetille alla olevalla sähköisellä lomakkeella.
Tarkempia tietoja netin ja tv:n toiminnasta sekä lisää yhteystietoja löytyy Trinetin kotisivuilta.
Pyykkituvan käyttö kuuluu asunnon vuokraan ja pääset varaamaan pyykkivuorot Domo-järjestelmän kautta. Poikkeuksellisesti Maapadontiellä pyykkivuorot varataan oman järjestelmän kautta.
Saunavuorot varataan Domo-järjestelmän kautta. Jokaisella asukkaalla on neljä krediittiä per kalenterikuukausi. Yksi krediitti vastaa yhtä saunavuoroa (1 h) Varauksia voi olla enintään 4 voimassa samanaikaisesti.
Varauksen voi perua tunnin sisällä varauksen teosta, jonka jälkeen varausta ei voi perua. AYY Asuminen ei voi perua saunavuoroa asukkaan puolesta, joten ole tarkkana tehdessäsi varausta. Krediitit nollaantuvat joka kuukausi, jonka vuoksi niitä ei voi kerätä ja esimerkiksi säästää toiselle kuukaudelle. Varauskalenteri avautuu viikko kerrallaan kuukauden päähän.
Noudata varattua aikaa huolellisesti, jotta seuraava saunoja pääsee omalle vuorolleen ajoissa. Ota huomioon seuraavat saunojat huolehtimalla saunan siisteydestä. Pukuhuoneeseen ja saunatiloihin ei saa viedä lemmikkieläimiä.
Mikäli huomaat saunan toiminnassa jotain vikaa, olethan tästä yhteydessä huoltoyhtiöön. Saunavuorojen krediittejä ei hyvitetä.
Avaimet
Miten ja mistä avaimet uuteen asuntoon voi noutaa? Mitä tehdä, jos avain katoaa tai jää lukkojen taakse? Onko sinulla tarvetta lisäavaimille? Lue alta!
Asuntosi avaimet voit noutaa palvelutoimistoltamme aikaisintaan kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä kello 12–16 välisenä aikana.
Jos et pääse noutamaan avaimia muuttopäivänä, ilmoita meille milloin pääset noutamaan avaimet sähköpostitse: housing@ayy.fi
Huom. Maapadontien asukkaat noutavat avaimensa poikkeuksellisesti suoraan huoltoyhtiöltä.
Ilmoita kadonneesta avaimesta aina AYY:lle alla olevalla lomakkeella. Asumisen palveluista saat tarvittaessa lisäneuvoja asiaan.
Hävinneestä avaimesta laskutetaan uuden avaimen teettämisen kustannukset. AYY lähettää laskun kadonneesta avaimesta vuokralaiselle. Ilmoitus on sitova ja maksu avaimesta tulee, vaikka avain myöhemmin löytyisikin.
Voit tilata uuden avaimen, ilmoittaa hävinneestä avaimesta, kysyä ovikoodista tai muusta avaimiin liittyvistä asioista alla olevalla lomakkeella.
Mikäli lukitset itsesi ulos asunnostasi, Securitas avaa ovesi kaikkina päivinä ja vuorokaudenaikoina ovenavausmaksua vastaan.
Mikäli asut AYY:n asunnossa* ja lukitset itsesi ulos asunnostasi, soita Securitaksen päivystysnumeroon 0600 13513. Puhelun hinta on 8,21 snt/puhelu + pvm/mpm.
*Huom. Maapadontie 5 ovenavauksen hoitaa Kiinteistöpalvelu Alamaa Oy
Soita: 045 277 6601
Autopaikat
Lähes kaikkien AYY:n kiinteistöjen läheisyydessä on vuokrattavia autopaikkoja. Mikäli tarvitset autopaikkaa, ota yhteys asumisen palveluihin.
Autopaikkojen vuokraushinnat vaihtelevat kohteittain. Teekkarikylässä sähkötolpallinen autopaikka kustantaa esimerkiksi 15€/ kk ja sähkötolpaton paikka 8€/kk.
Maapadontien autopaikkoja hallinnoi kiinteistön huoltoyhtiö.

Lemmikit
Lemmikit ovat sallittuja yksiöissä, soluyksiöissä, kaksioissa ja sitä suuremmissa asunnoissa. Huomaathan, että soluissa ei ole sallittua pitää lemmikkejä, edes lyhyen aikaa hoidossa.
Kodin kunnossapito
Asunnon kunnossapito kuuluu vuokralaisen vastuulle: siivous, lattiakaivon puhdistus, lamppujen ja sulakkeiden vaihto sekä vikojen ilmoittaminen.
Kiinteistöissä on keskuslämmitysjärjestelmä, joka mittaa ulkolämpötilaa ja sen perusteella lämmittää kiinteistöä. Asuntojen lämpötilan tulisi olla lämmityskaudella noin 21 astetta. Jos asunnossasi tuntuu viileältä, mittaa lämpötila keskeltä huonetta, noin metrin korkeudelta. Jos lämpötila on alle 21 astetta, ilmoita asiasta huoltoyhtiöön.
Kesähelteillä ja auringon paistaessa suoraan asuntoon voi asunnon lämpötila nousta yli 21 asteen. Asuntoa voi yrittää viilentää pitämällä verhoja kiinni ja tuulettamalla asuntoa ilta-aikaan ulkolämpötilan viilentyessä.
Asuntojen palovaroittimet ja valaisimet lamppuineen ovat pääsääntöisesti asukkaan vastuulla. Jos asunnostasi palaa lamppu katosta tai kylpyhuoneesta, sinun täytyy osta tilalle uusi.
AYY vastaa soluasuntojen yhteisten tilojen palovaroittimista ja valaisimista lamppuineen. Mikäli yhteisten tilojen palovaroittimen paristo on lopussa tai valaisimesta palaa lamppu, ota suoraan yhteys huoltoyhtiöön. Soluhuoneiden palovaroittimista ja valaisimista lamppuineen asukas vastaa itse. Joissakin soluasunnoissa on kattovalaisin valmiina, mutta lampun hankkiminen on asukkaan vastuulla.
Osassa uusimmista kohteistamme palovaroittimet on kytketty sähköverkkoon. Jos sähköverkkoon kytketyssä palovaroittimessa on vikaa, ota yhteys huoltoon.
Lattiakaivon puhdistus
Lattiakaivon puhdistaminen kuuluu asukkaan velvollisuuksiin. Puhdistus kannattaa tehdä säännöllisesti, sillä lattiakaivo voi alkaa haista tai tukkeutua. Lattiakaivon kannen alle voi hankkia suodattimen, joka kerää roskia ja on helppo puhdistaa. Verkkomaisia suodattimia löytyy suurimmista marketeista.
Näin puhdistat lattiakaivon:
- Irrota lattiakaivon kansi. Irrottamisessa saatat tarvita esimerkiksi ruuvimeisseliä, jos kansi on tiukasti kiinni.
- Poista hiukset ja muut roskat lattiakaivosta.
- Puhdista lattiakaivon seinät harjalla. Puhdistukseen voit käyttää esimerkiksi tiskiainetta.
- Puhdista lattiakaivon kansi ja aseta se takaisin paikalleen.
Jos puhdistuksesta huolimatta viemäri ei vedä vaan vettä kerääntyy lattialle, voi tukos olla syvemmällä. Tässä tapauksessa ota yhteys huoltoyhtiöön.
Vessan ja kylpyhuoneen hajulukon puhdistaminen kuuluu asukkaan velvollisuuksiin ja puhdistus kannattaa tehdä säännöllisesti tukosten ehkäisemiseksi. Keittiön hajulukkoa ei saa avata vaan hajulukko täytyy puhdistaa putkenavaukseen tarkoitetulla puhdistusaineella.
Näin puhdistat vessan/kylpyhuoneen hajulukon:
- Aseta hajulukon alle ämpäri tai muu astia, sillä avatusta hajulukosta voi valua nestettä.
- Hajulukko aukeaa yleensä kiertämällä. Avaa hajulukon suojatulppa ja ota talteen tiiviste.
- Puhdista putket esimerkiksi putkirassia käyttäen.
- Laita tiiviste takaisin paikalleen ja kierrä suojatulppa takaisin kiinni.
- Valuta lopuksi vettä lavuaariin ja tarkista, ettei hajulukko vuoda.
Kodin tuholaiset ja niiden torjunta
Asukkaan velvollisuus on ilmoittaa tuholaishavainnoista välittömästi vikailmoituslomakkeen kautta ja noudattaa torjuntayhtiön antamia ohjeita. Ohjeiden noudattaminen on tärkeää torjuntojen onnistumiseksi ja tuholaisten leviämisen estämiseksi. Mikäli vuokralainen ilmoittaa havainnosta heti, torjuntakäsittely on hänelle maksuton.
Kodin tuholaisten torjunnassa on tärkeää keskittyä ennaltaehkäisyyn. Keittiön siistiminen, ruokatarvikkeiden asianmukainen säilyttäminen, kylpyhuoneen säännöllinen siivous ja jätteiden huolellinen käsittely auttavat paljon. Joskus huolellisuus ei aina riitä, sillä kutsumattomia vieraita voi tuoda huomaamatta esimerkiksi ruokakaupasta elintarvikkeiden mukana.
Solujen yhteistilojen siivousohjeet
Kaikki solun asukkaat ovat yhteisvastuullisesti vastuussa solun yhteisten tilojen kunnossapidosta. Tämä tarkoittaa, että jokainen asukas korjaa aina jälkensä, ja asunnon yhteiset tilat siivotaan säännöllisin väliajoin.
AYY:lle on tärkeää, että yhteistilat pidetään siistinä, jotta kaikilla asukkailla olisi miellyttävämpää asua soluasunnossa. Mikäli koet, että asunnon yhteistiloissa on puutteita, keskustelethan asiasta ensiksi muiden solun asukkaiden kanssa ja sovitte yhteiset siivousrutiinit.
Mikäli solujen yhteistiloissa on puutteita tai siivouksesta ei ole pystytty sopimaan muiden asukkaiden kanssa, ole yhteydessä asumisen palveluihin. Liitä viestiin kokonaistilannetta selventävät kuvat yhteisistä tiloista.
Olethan tietoinen, että AYY ei voi vuokranantajana saapua tarkastamaan solujen yhteistiloja asuinhuoneiston vuokrausta määrittelevän lain mukaan, eikä tästä syystä myöskään ole mahdollista palkata ulkopuolista siivousyritystä pitämään huolta yhteisistä tiloista, joten näillä perusteilla tämä on vuokralaisten vastuulla, ja vuokrasopimuksessa on myös maininta siitä.
AYY toivoo, että mikäli solujen yhteistiloissa on puutteita tai siivouksesta ei ole pystytty sopimaan muiden asukkaiden kanssa, ovat vuokralaiset yhteydessä asumisen palveluihin. Voit lähettää viestin kuvineen sähköpostitse housing@ayy.fi.
Huomioithan, että asuinhuoneiston vuokrauksen määrittävä laki määrittää myös sen, millaisella ilmoituksella vuokranantaja voi saapua solun yhteisiin tiloihin, joten ilmoittakaa puutteista aina mahdollisimman pian, koska keskimäärin vuokranantajalla menee lain puitteissa noin 2 viikkoa, ennen kuin pääsee tarkastamaan tilat (lupa kysyttävä jokaiselta vuokralaiselta).
Mikäli solujen yhteistiloja ei ole määräaikaan mennessä siivottu, ja tarkistuskierroksella havaitaan puutteita siivouksessa, AYY tilaa ammattisiivoojan paikalle. Tässä tapauksessa siivouskustannukset laskutetaan kaikilta solun asukkailta.
Siivouksen muistilista
Päivittäinen asunnon siivous
- Pyyhi hella ja käyttämäsi keittiötasot käytön jälkeen
- Tiskaa käyttämäsi keittiö- ja ruokailuvälineet käytön jälkeen – älä jätä niitä tiskialtaaseen!
- Vie tarvittaessa roskat
- Pidä yhteinen jääkaappi siistinä
Viikottain
- Järjestele tavarat omille paikoilleen, jotta siivoaminen on helpompaa.
- Pyyhi pölyt ja tahrat pinnoilta.

Usein kysyttyä
Olemme koonneet asukkaita usein askarruttavia kysymyksiä yhdelle sivulle. Vastaus kysymykseesi saattaa löytyä täältä.