En guide för boende
ABC för boende
Vår boendeguide är under renovering och kan snart läsas i en bättre form. Under tiden hittar du täckande boendeanvisningar på vår webbplats. Ta vid behov kontakt med servicebyrån.

Boendetjänster
Som boende har du möjlighet att boka AUS parkeringsplatser, bastuturer, tvättstugan or varastokoppeja. Internet hör till alla.
I AUS bostadsfastigheter finns förråd som kan användas av hyresgästerna. Beroende på bostadsobjekt är förråden antingen bostadsmässiga eller icke-bostadsmässiga. Förråden är gratis för hyresgästerna. I bostadsmässiga källarförråd får invånaren endast ta i bruk det förråd som motsvarar lägenhetens nummer- övriga förråd bokas via AUS. I icke-bostadsmässiga objekt får du inte ta i bruk förrådet utan undertecknat bokningsavtal, annars töms förrådet. Du bör alltid göra upp ett separat bokningsavtal för förrådet om det är ett icke-bostadsmässigt förråd, avtalet görs upp på AUS kontor och då får du nyckeln till förrådet.
Icke-bostadsmässiga förråd finns i följande bostadsfastigheter:
- Arkadiagatan
- Harneskvägen
- Dvärgarnas stig
- Kaj Francks gata
- Trumslagargatan 1
- Trumslagargatan 3
- Otstranden 8
- Bistervägen 1,3,5,6,7
AUS erbjuder ett hänglås för det bokade förrådet. Låset kan avhämtas på AUS kontor under öppettiderna.
AUS har rätt att avlägsna saker som lämnats i förrådsutrymmets gångar samt tömma omärkta förvaringsutrymmen. Om AUS måste tömma förrådet bör hyresgästen stå för kostnaderna som det medför.
Obs! När hyresgästen flyttar ut är det viktigt att förrådet töms, låses och att enbart låsets nyckel återlämnas till AUS servicebyrå. Låset ska inte lämnas in vid flytten utan lämna det låst i förrådsdörren.
Om du hittar någon annans saker i förrådet bör du göra en felanmälan till servicebolaget.
Du kan fråga efter förråd per epost housing@ayy.fi
Hyran inkluderar internetanslutning som hyresgästerna kan använda utan särskilda åtgärder. Koppla Ethernetkabeln (med RJ45-koppling) till väggen och datorn.
Trinet besvarar alla frågor om internet och tv. Du kan skicka meddelande till Trinet med nedanstående elektorniska blankett.
Närmare uppgifter om hur nät och tv fungerar samt fler kontaktuppgifter finns på Trinets webbplats.
Användning av tvättstugan ingår i hyran och du kan boka turer via Domo-systemet. Undantagsvis bokas turerna till tvättstugan vid Jordammsvägen via ett eget system.
Bastur bokas via Domo-systemet. Alla invånare har fyra kredits per kalendermånad. En kredit motsvarar en bastutur (1h) Du kan ha högst 4 aktiva bokningar samtidigt.
Bokningen kan annulleras inom en timme från att bokningen gjorts, varefter bokningen inte kan annulleras. AUS Bostadskontor kan inte avboka bastuturen istället för invånaren så var noggrann när du gör bokningen. Krediterna nollställs varje månad varför de inte kan samlas och till exempel sparas för en annan månad. Den nya bokningskalendern öppnar en vecka i taget, en månad framåt.
Följ den bokade tiden noggrant så att följande bastubadare kan börja sitt bastubad i tid. Ta andra bastubadare i beaktande genom att ansvara för prydligheten i bastun. Husdjur får inte tas med i omklädningsrummen eller bastuutrymmena.
Om du märker fel i bastuns funktion kan du ta kontakt med servicebolaget. Krediten för bastuturerna kompenseras inte
Nycklar
Hur och var kan jag avhämta nycklarna till den nya bostaden? Vad ska jag göra om jag tappar bort mina nycklar eller blir utlåst? Har du behov av extra nycklar? Läs nedan!
Du kan avhämta bostadens nycklar på vår servicebyrå tidigast under månadens första vardag kl. 12-16.
Om du inte kan avhämta dina nycklar på flyttdagen meddela oss när du kan komma per epost: housing@ayy.fi
Obs! Hyresgäster på Jorddammsvägen hämtar undantagsvis nycklarna direkt från servicebolaget.
Meddela alltid AUS om borttappade nycklar med nedanstående blankett. Du får mera anvisningar av boendeservicen vid behov.
För borttappade nycklar debiteras kostnaderna för att låta göra nya nycklar. AUS skickar fakturan för den borttappade nyckeln till hyresgästen. Anmälan är bindande och nyckeln debiteras även om nyckeln hittas senare.
Du kan beställa en ny nyckel, meddela om en borttappad nyckel, fråga om dörrkoder eller andra nyckelrelaterade ärenden med nedanstående blankett.
Om du låser ut dig öppnar Securitas din dörr alla dagar och tider på dygnet mot en dörröppningsavgift.
Om du låser ut dig ur din bostad* ring Securitas journummer 0600 13513. Samtal kostar 8,21 cnt/samtal + lna/msa.
*Undantag: Dörröppningstjänsten för Jorddammsvägen 5 sköts av Fastighetsservicen Alamaa Oy:
045 277 6601
Parkering
Det finns parkeringsplatser som kan hyras i närheten av nästan alla AUS fastigheter. Om du behöver en parkeringsplats ska du kontakta boendeservicen.
Hyrespriserna för bilplatserna varierar beroende på plats. I Teknologbyn kostar en bilplats med elledningsstolpe till exempel 15€/mån och utan el 8€/mån.
Parkeringsplatserna på Jorddammsvägen förvaltas av fastigheternas servicebolag.

Sällskapsdjur
Husdjur är tillåtna i ettor, kollektivettor, tvåor och större bostäder. Observera att det inte är tillåtet att ha husdjur i studentrum ens för vård under en kort tid.
Hemmets underhåll
Hyresgästen ansvarar för underhållet av hemmet : städning, rengöring av golvbrunnen, lampor och säkringsproppar och anmälning av fel.
Fastigheterna har centralvärmesystem som mäter temperaturen utomhus och värmer upp fastigheten enligt den. Under uppvärmningsperioden bör temperaturen i bostäderna vara cirka 21 grader. Om din bostad känns sval ska du mäta temperaturen i mitten av rummet på cirka en meters höjd. Om temperaturen ligger under 21 grader ska du meddela servicebolaget.
I sommarvärmen och när solen skiner rakt in i bostaden kan temperaturen stiga över 21 grader. Du kan försöka kyla ner bostaden genom att hålla gardinerna fördragna och vädra kvällstid när utomhustemperaturen är lägre.
Bostädernas brandvarnare, belysning och lampor är i regel på hyresgästens ansvar. Om en lampa går i köket eller badrummet måste du köpa en ny.
AUS ansvarar för brandvarnare och lampor i studentrumsbostädernas gemensamma utrymmen. Om batteriet är tomt eller en lampa slocknar i de gemensamma utrymmena ska du kontakta servicebolaget. I studentrummen ansvarar hyresgästerna själva för brandvarnarna och lamporna. I vissa studentrum finns färdiga armaturer i taket, men hyresgästen måste själv skaffa lamporna.
I en del av våra nyaste fastigheter är brandvarnarna kopplade till elnätet. Om det är något fel på en brandvarnare som är kopplad till elnätet ska du kontakta servicen.
Rengöring av golvbrunn
Till hyresgästens skyldigheter hör att rengöra golvbrunnen. Det lönar sig att rengöra den regelbundet så att den inte börjar stinka eller stockas. Det finns filter till salu som ska placeras under golvbrunnens lock där de samlar upp skräp och är lätta att rengöra. De nätliknande filtren säljs i stormarknader.
Så rengör du golvbrunnen:
- Lösgör golvbrunnens lock. Du kan behöva till exempel en skruvmejsel om locket sitter hårt.
- Ta bort hår och annat skräp ur golvbrunnen.
- Rengör golvbrunnens väggar med en borste. Du kan till exempel använda diskmedel för rengöringen.
- Rengör golvbrunnens lock och lägg det tillbaka på sin plats.
Om avloppet inte drar trots att du rengjort golvbrunnen utan det samlas vatten på golvet kan en stockning finnas längre ner. Då ska du kontakta servicebolaget.
Det hör till hyresgästens skyldigheter att rengöra toalettens och badrummets vattenlås, och det lönar sig att göra det regelbundet för att undvika stockningar. Kökets vattenlås får inte öppnas utan ska rengöras med ett propplösande medel.
Så rengör du vattenlåset i toaletten/badrummet:
- Ställ en hink eller något annat kärl under vattenlåset eftersom det kan droppa ur ett öppet vattenlås.
- Vattenlåset kan vanligen vridas upp. Öppna vattenlåsets skyddspropp och ta vara på packningen.
- Rengör rören till exempel med en rörrensare.
- Lägg tillbaka packningen och vrid fast skyddsproppen.
- Tappa till slut lite vatten i handfatet och kontrollera att vattenlåset inte läcker.
Skadedjur i hemmet och bekämpning av dem
Hyresgästen har skyldighet att meddela om skadedjursobservationer omedelbart med felanmälningsblanketten och följa bekämpningsbolagets anvisningar. Det är viktigt att följa anvisningarna för att lyckas med bekämpningen och för att förhindra att skadedjuren sprids. Skadedjursbekämpningen är gratis om hyresgästen genast meddelar om observationer.
I bekämpningen av skadedjur i hemmet är det viktgt att satsa på förebyggande. Det är till stor hjälp att rengöra köket, förvara matvaror ändamålsenligt, städa badrummet regelbundet och hantera avfall noggrant. Ibland räcker det inte att vara noggrann, då objudna gäster kan komma med från mataffären eller livsmedlen obemärkt.
Städanvisningar för gemensamma utrymmen i studentrumskollektiv
Hyresgästerna i studentrummen är tillsammans ansvariga för skötseln av de gemensamma utrymmena. När du använder de gemensamma utrymmena ansvarar du själv för att städa upp efter dig. Gemensamma utrymmen städas med jämna mellanrum.
Det är viktigt att de gemensamma utrymmena är städade så att det känns trevligt för alla boenden att bo i studentrumskollektivet. Om du upplever att det finns brister i bostadens gemensamma utrymmen diskutera saken med de andra som bor i studentrumskollektivet och kom överens om gemensamma städrutiner.
Om det finns brister i de gemensamma utrymmena eller ni inte kunnat komma överens om städning, ta då kontakt med boendetjänsterna. Du kan skicka meddelande till housing@ayy.fi. Bifoga bilder på de gemensamma utrymmena som förtydligar helhetssituationen.
Du är väl medveten om att AUS som hyresvärd inte kan komma och kontrollera gemensamma utrymmen i studentrumskollektiven enligt lagen om hyra av bostadslägenhet och därför inte heller kan anställa ett utomstående städföretag för att ansvara för de gemensamma utrymmena, så på dessa grunder är det på hyresgästernas ansvar och nämns även i hyresavtalet.
AUS önskar att hyresgästerna tar kontakt med boendetjänsterna om det förekommer brister i de gemensamma utrymmena eller man inte kunnat komma överens om städning med andra invånare. Du kan skicka meddelande per epost bifogade med bilder housing@ayy.fi.
Observera att lagen om hyra av bostadslägenhet även bestämmer med en hurdan anmälan hyresvärden kan komma till de gemensamma utrymmena så meddela om brister så snart som möjligt för det tar i medeltal två veckor innan hyresvärden enligt lagen kan komma och granska utrymmena (tillstånd måste fås av alla hyresgäster).
Om de gemensamma utrymmena i lägenheten inte städats inom utsatt tid och AUS märker brister i städningen på granskningsrundan, beställs en professionell städare. I det här fallet faktureras städkostnaderna av alla invånare i studentrumskollektivet.
Kom ihåg-lista för städning
Varje dag
- Torka av spisen och bänkskivorna i köket efter användning.
- Diska kokkärl och porslin efter användning- lämna dem inte i diskhon!
- För ut soporna regelbundet
- Håll det gemensamma kylskåpet snyggt
Varje vecka
- Torka damm och torka bort stänk och ingrodd smuts från alla ytor i bostaden med jämna mellanrum
- Dammsug eller sopa golven i de gemensamma utrymmena och tvätta golvet vid behov

Ofta förekommande frågor
På den här sidan har vi samlat vanliga frågor från våra hyresgäster. Vastaus kysymykseesi saattaa löytyä täältä.